The methodological-technical process for applying Critical Ethnographies of Participatory Action (CEPA)

Main Article Content

Pablo Paño Yáñez

Abstract

A recently published article introduced the concept of Critical Ethnographies of Participatory Action. It examined the convergence of two methodological proposals made up by Ethnography and Participatory Action Research, particularly from epistemological perspectives, synthesizing into a new tool: the Critical Ethnographies of Participatory Action (CEPAs). This paper intends to provide a guideline for in-depth work on the methodological and technical process to develop a Critical Ethnography of Participatory Action in its different phases.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

How to Cite
Paño Yáñez, P. (2025). The methodological-technical process for applying Critical Ethnographies of Participatory Action (CEPA). Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales (ReLMeCS), 15(1), e151. https://doi.org/10.24215/18537863e151
Section
Artículos

References

Allegretti, G., García-Leiva, P. y Paño, P. (2011). Viajando por los presupuestos participativos. Buenas prácticas, obstáculos y aprendizajes. Diputación de Málaga.

Bertaux, D. (2005). Los relatos de vida. Perspectiva etnosociológica. Edicions Bellaterra.

Dussel, E. (2006). 20 tesis de política. Ed. Siglo XXI.

Ganuza, E., Olivari, L., Paño, P., Buitrago, L. y Lorenzana, C. (2011). La democracia en acción. Una visión desde las metodologías participativas. Diputación de Málaga.

Garcés, M. (2013). Un mundo común. Bellaterra.

Geertz, C. (1990). La interpretación de las culturas. Gedisa.

Herrera, N. y López L. (Comps.). (2012). Ciencia, compromiso y cambio social. Textos de Orlando Fals Borda. El Colectivo; Lanzas y Letras; Extensión Libros.

Iconoclasistas (2013). Manual de mapeo colectivo. Recursos cartográficos críticos para procesos territoriales de creación colaborativa. Ed. Tinta Limón.

Jara, O. (2015). La sistematización de experiencias. Práctica y teoría para otros mundos posibles. Quimantú.

Kemmis, S. y McTaggart, R. (2013). La investigación-acción participativa. La acción comunicativa y la esfera pública. En N. Denzin y Y. Lincoln (coords.), Las estrategias de investigación cualitativa (pp. 361-439). Gedisa.

Lash, S. (2003). Individualización a la manera no lineal. En U. Beck y E. Beck-Gernsheim (Eds.), La Individualización. El individualismo institucionalizado y sus consecuencias sociales y políticas (pp. 9-18). Paidós.

Martí, J. (2005). La realidad que se percibe, se mide y se transforma. Métodos y técnicas para la participación social. http://www.construyendocritica.org/Textos/biblioteca/48.pdf

Mattelart, A. y Neveu, E. (2004). Introducción a los estudios culturales. Paidós.

Paño Yáñez, P. (2022). Etnografías críticas de acción participativa. Propuesta por la confluencia de la etnografía y las metodologías de investigación acción participativa. Revista Latinoamericana De Metodología De Las Ciencias Sociales, 12(2), e114. https://doi.org/10.24215/18537863e114

Paño Yáñez, P. (2023). Etnografías críticas de acción participativa. La confluencia de la etnografía y las metodologías de investigación acción participativa. En P. Paño Yáñez, M. Oraison, E. Torrejón, H. Macias, M. Ortega, y M. Suárez (Coords.), Metodologías Participativas en Tiempos de Crisis Reflexiones Epistemológicas y Experiencias Críticas (pp. 99-156). CLACSO. DOI: https://doi.org/10.24215/18537863e114

Paño Yáñez, P. (2024). Evaluar la calidad democrática de procesos de presupuestación participativa en educación superior: Un instrumento emanado del caso de estudio de la Universidad de Cuenca, Ecuador. Revista Prisma Social, 45, 136-164. https://revistaprismasocial.es/article/view/5172

Paño Yáñez, P. (2024). Reseña: Interseccionalidad: Desigualdades, lugares y emociones Rodó-Zárate, María. 2021. Eds. Bellaterra. España. La interseccionalidad como enfoque y herramienta de abordar las desigualdades y exclusiones desde una perspectiva compleja. Revista Punto Género, 18, 338-347. DOI: https://doi.org/10.5354/2735-7473.2022.69400

Paño Yáñez, P., Minchala Macas, D. y Tenesaca Guzmán, G. (2023). Introducción de la presupuestación participativa en universidades públicas como proceso de democratización de la gestión pública: la experiencia de la Universidad de Cuenca. Revista Economía y Política, 38, 170-190. https://doi.org/10.25097/rep.n38.2023.09 DOI: https://doi.org/10.25097/rep.n38.2023.09

Ruiz, M. y Aguirre, G. (2014). Etnografía virtual, un acercamiento al método y a sus aplicaciones. Revista de Estudios sobre la Cultura Contemporánea, 41, 67-96. Universidad de Colima.

Santos, B. S. (2009). Una epistemología del Sur. CLACSO-Coediciones.

Universidad de Cuenca. (2023). Guía para la implementación del presupuesto participativo en la Universidad de Cuenca. Ed. UCuenca Press. Documento interno.

Valenzuela-Arce, J. (2020). Heteronomías en las ciencias sociales: procesos investigativos y violencias simbólicas. CLACSO.

Villasante, T. (2006). Desbordes creativos. Estilos y estrategias para la transformación social. Catarata.

Villasante, T. (2014). Redes de vida desbordantes. Catarata.

Villasante, T. (2019). Distinciones, fracasos y transducciones co-oper-activas. En P. Paño, R. Rébola y M. Suárez (Comps.), Procesos y metodologías participativas. Reflexiones y experiencias para la transformación social (pp. 18-41). CLACSO-UDELAR. DOI: https://doi.org/10.2307/j.ctvtxw3sz.5